خرده فروشی | ورود به دنیای مدرن فروشگاهی | Retailand  وارد شوید

ثبت نام کنید

سمت و سوی مراکز خرید در خاورمیانه و موقعیت ایران

تاریخ خبر:سه شنبه 1397/04/12

ایران و بازار مراکز خرید؛ رشد یا رکود؟


در سال ۲۰۱۸ اقتصاد ایران بعد از خروج ایالات متحده از برجام با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود که در بازارهای متعددی نشانه‌های آن در ماه ژوئن رویت شده است. التهابات بازارهای ارز، سکه، خودرو و مسکن بیش از سایر حوزه‌ها خود را مستعد نشان داده‌اند.

 


دلیل اصلی این التهابات یک بمب نقدینگی معادل ۴۰۰ میلیارددلار در اقتصاد ایران است که با خروج فقط ۱۰ درصد از آن، می‌توانید تصور کنید که بیش از ۱۰ برابر حجم پول مورد نیاز در خاورمیانه برای ساخت مراکز خرید در دسترس خواهد بود.

 

 

تاکنون بازار مسکن جذب‌کننده اصلی نقدینگی سرگردان و خارج‌شده از سیستم بانکی بوده است و پروژه‌های بزرگ ساختمانی و مراکز خرید در دست احداث کمترین سود را از این بازار به دست آورده‌اند.
دلیل عدم اقبال مردم به حضور در این پروژه‌ها نبود ابزارهای حضور و مشارکت عام مردم با سرمایه‌های خرد در آنهاست و بدیهی است با ایجاد ابزارهای نوین و معرفی آنها به جامعه اقتصادی فرصتی بی‌نظیر برای تامین مالی پروژه‌های خرده‌فروشی در ایران ایجاد خواهد شد.

 


با تشدید تحریم‌ها، عدم ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران  و کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای زیرساختی فقط یک بخش از اقتصاد ایران توانایی ایجاد رشد را با شرایط حاکم حداقل تا ۵ سال را دارا خواهد بود و آن بخش نیز خدمات است.

 


بخش خدمات و خرده‌فروشی در ایران با پتانسیل ۸۰ میلیونی‌اش و قشر متوسط با درآمد سرانه ۵۰۰۰ دلاری تاب‌آوری فراوانی برای بقا و حتی رشد خواهد داشت و مراکز خرید، البته با کمی تغییر در کاربری و تغییر روند حضور برندها و خدمات شاهد رشد بسیار زیادی خواهند بود.